Sânziene (Drăgaica), pe 24 iunie –
Obiceiuri, tradiții și superstiții. În fiecare an, creştinii ortodocşi serbează
pe 24 iunie naşterea Sfântului Ioan Botezătorul, dar și Sânzienele. În
calendarul popular și în Ardeal sărbătoarea este denumită Sânziene, iar în
Muntenia şi Oltenia - se sărbătorește Drăgaica.
CUPRINS:
1.Sânziene
– Drăgaica – tradiţii şi obiceiuri
2.Sânziene – Drăgaica – Vorbe din tradiția
populară
3.Sânziene
– Drăgaica. Ce este bine să faci de Sânziene. De Sânziene, fetele nemăritate
își visează ursitul
4.
Sărbătoarea Sânzienelor sau Amuțitul Cucului
5.
Sânziene – Drăgaica. Ce nu ai voie să faci de sărbătoarea Sânzienelor
6.
Sânziene – Drăgaica. Tradiții și superstiții de sărbătoarea Sânzienelor
De Sânziene, fetele își pun flori de sânziene
în păr. La miezul nopții de Sânziene, în credința populară se deschid Cerurile
Sărbătoarea de Sânziene – Ce înseamnă deschiderea Cerurilor, în religia
ortodoxă.
Sânziene
– Drăgaica – tradiţii şi obiceiuri
Noaptea de Sânziene, cea care precede
această zi (sâmbătă spre duminică) este considerată magică – minunile sunt
posibile, forțele benefice, dar și cele negative ajung la apogeu. În Moldova,
creștinii ortodocși se roagă la moaștele Sfântului Ioan cel Nou de la Suceava.
Ei speră că vor scăpa astfel de necazuri și de boli.
Biserica Ortodoxă serbează, de obicei, ziua
morții sfinților, ca ziua lor de naștere. Numai Maica Domnului și Sfântul Ioan
Botezătorul fac excepție de la această regulă; ei au privilegiul de a li se
sărbători atât zămislirea (23 septembrie, 9 decembrie) și nașterea (8
septembrie, 24 iunie), cât și alte evenimente din viața lor (ca Bunavestire,
Aflarea capului Sfântului Ioan Botezătorul).
Sărbătoarea Nașterii Sfântului Ioan
Botezătorul are un temei biblic, pentru că evenimentul amintit este consemnat
de Sfântul Evanghelist Luca cu amănunte în Evanghelia Sa. Nașterea aceasta a
avut loc cu șase luni înainte de cea a Domnului lisus Hristos. Sărbătoarea apare
atestată documentar în secolele IV-V, când se fixează definitiv și data
Crăciunului. Sărbătoarea Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul, la 24 iunie, se
pare că a fost instituită după unii cercetători, spre a înlocui sărbătorile
păgâne, cu caracter agricol sau naturist, din epoca solstițiului de vară (22-23
iunie).
Sânziene
– Drăgaica – Vorbe din tradiția populară
Deși sunt asociate sărbătorii creștine a
Nașterii Sfântului Ioan Botezătorul și a Aducerii Moaștelor Sfântului Ioan cel
Nou de la Suceava, Sanzienele își au originea într-un străvechi cult solar,
scrie crestinortodox.ro. Denumirea este preluată probabil, de la Sancta Diana,
zeița silvestră. Sânzienele erau considerate, încă din vremea lui Cantemir, că
reprezentări fitomorfe (Florile de Sânziene) și divinități antropomorfe. În
credința populară, Sanzienele erau considerate a fi femei frumoase, adevărate
preotese ale soarelui, divinități nocturne ascunse prin pădurile întunecate,
neumblate de om. Nu este exclus ca în vremuri îndepărtate populația din munți
să se fi întâlnit la momentele solstițiale (Sanzienele) sau echinocțiale pentru
a săvârși ritualuri închinate Soarelui. Megaliții din Munții Călimani pe care
s-au descoperit însemne solare (rozete, soarele antropomorfizat), pot fi
mărturii în acest sens.
Conform tradiției, Sanzienele plutesc în aer
sau umblă pe pământ în noaptea de 23 spre 24 iunie, cântă și dansează, împart
rod holdelor, umplu de fecunditate femeile căsătorite, înmulțesc animalele și
păsările, umplu de leac și miros florile și tămăduiesc bolile și suferințele
oamenilor. Spre deosebire de Rusalii, care sunt reprezentări fantastice
aducătoare de rele, Sanzienele sunt zâne bune. Dar ele pot deveni și forțe
dăunătoare, lovindu-i pe cei păcătoși cu „lanțul Sânzienelor”, pot stârni din
senin și vijelii, pot aduce grindina, lăsând câmpul fără de rod și florile fără
de leac.
Sânziene
– Drăgaica. Ce este bine să faci de Sânziene
În ajunul sau în ziua de Sânziene se
întâlnesc practici și obiceiuri de divinație, de aflare a ursitei și a
norocului în gospodărie. În dimineață de Sânziene înainte de răsăritul soarelui
oamenii strâng buchete de Sânziene pe care le împleteau în coronițe și le
aruncau pe acoperișul caselor. Se consideră că omul va trăi mult în cazul în
care coronița rămânea pe casă sau, dimpotrivă, că va muri repede, atunci când
coronița alunecă spre marginea acoperișului sau cădea de pe acoperiș.
De
Sânziene, fetele nemăritate își visează ursitul
Fetele strâng flori de Sânziene pentru a le
pune sub pernă, în noaptea premergătoare sarbatoarii, în credința că își vor
visa ursitul. În unele zone fetele își fac coronițe din Sânziene pe care le
lasă peste noapte în grădini sau în locuri curate. Dacă dimineața găseau
coronițele pline de rouă, era semn sigur de măritiș în vara care începea.
Gospodarii încearcă să afle care le va fi
norocul la animale, tot cu ajutorul florilor de Sânziene. În seara din ajunul
sărbătorii agață cununi de Sânziene la colțul casei orientat către răsărit și
dacă, a doua zi, în coronițe este prins păr de la anumite animale sau puf/ pene
de la păsări consideră ca anul va fi bun mai ales pentru acestea. Florile culese
în ziua de Sânziene prinse în coronițe sau legate în formă de cruce sunt duse
la biserică pentru a fi sfințite și sunt păstrate, apoi, pentru diverse
practici magice.
Sărbătoarea
Sânzienelor
care
marchează mijlocul verii, e considerată și momentul optim pentru culegerea
plantelor de leac. Tot acum se fac
previziuni meteorologice în funcție de momentul în care răsare Constelația
Găinușei, se determină perioada prielnică pentru semănatul grâului de toamnă.
Sărbătoarea
Sânzienelor sau Amuțitul Cucului
Sărbătoarea Sânzienelor mai este cunoscută
în popor și sub denumirea de Amuțitul Cucului. Se crede că dacă cucul încetează
să cânte înainte de Sânziene, înseamnă că vara va fi secetoasă.
Pentru a fi sănătoși și avea spor în muncă,
în acest moment de început al secerișului, oamenii se încing peste șale cu
tulpini de cicoare. Pentru a fi plăcute feciorilor, fetele se spală pe cap, în
această zi cu fiertură de iarbă mare. Pentru a scăpa de boli, fetele și
nevestele se scaldă în ape curgătoare, iar pentru a se umple de fertilitate,
femeile trebuie să se tăvălească dezbrăcate în rouă, dimineața, înainte de
răsăritul Soarelui. Pentru alungarea spiritelor malefice, de sărbătoarea
Sânzienelor se aprind focuri în care se aruncau substanțe puternic mirositoare,
se buciumă și se strigă jurul focurilor. Pentru pomenirea morților se fac
pomeni îmbelșugate se pun flori mirositoare pe morminte. De Sânziene au loc
bâlciuri. Acestea erau în trecut un bun prilej pentru întâlnirea tinerilor
vederea căsătoriei. Printre cele renumite târguri se cele de la Buzău, Focșani,
Câmpulung , juețul Vrancea, Ipatesti, Pitești, Cărbunești, județul Olt,
Giurgeni, județul Ialomița, Broșteni, județul Mehedinți).
Sânziene
– Drăgaica. Ce nu ai voie să faci de sărbătoarea Sânzienelor
Dacă
oamenii nu le sărbătoresc cum se cuvine, Sânzienele se supără, devenind surate
bune cu înrăitele Iele sau Rusalii. Sânzienele se răzbună pe femeile care nu
țin sărbătoarea de pe 24 iunie, „pocindu-le gură”. Nici bărbații nu scapă ușor.
Pe cei care au jurat strâmb vreodată, sau au făcut alt rău, îi așteptă pedepse
îngrozitoare, despre Sânziene știindu-se că sunt mari iubitoare de dreptate.
Sânziene – Drăgaica. Ceremonialul cuprinde
apoi întreg satul. Gospodarii primesc câte un spic de grâu, pe care îl așază pe
grindă, în șură. Ei speră ca până la acea înălțime se li se adune grânele.
Bătrânii vorbesc că în noaptea de Sânziene, ielele se adună și dansează în
pădure. Cine le vede rămâne mut pentru totdeauna sau damblageste. De asemenea,
cine nu respectă Drăgaica poate avea parte de multe nenorociri: cel care spală,
coase sau mătură în acea zi poate muri fulgerat. Sărbătoarea Nașterii Sfântului
Ioan Botezătorul are un temei biblic, pentru că evenimentul amintit este
consemnat de Sfântul Evanghelist Luca cu amănunte în Evanghelia Să. Nașterea
aceasta a avut loc cu șase luni înainte de cea a Domnului lisus Hristos.
Sărbătoarea apare atestată documentar în secolele IV-V, când se fixează
definitiv și data Crăciunului. Sânziene – Drăgaica. Tradiții și superstiții de
sărbătoarea Sânzienelor În ajunul sau în ziua de Sânziene se întâlnesc practici
și obiceiuri de divinație, de aflare a ursitei și a norocului în gospodărie.
Dacă se întâmplă să vezi o furnică roșie în ziua de Sânziene înseamnă că vei
avea parte de mult noroc.
Iar dacă vei găsi o furnica în portofel,
nu-i face rau, căci îți va aduce mulți bani. În dimineață de Sânziene înainte
de răsăritul soarelui oamenii strâng buchete de Sânziene pe care le împleteau
în coronițe și le aruncau pe acoperișul caselor. Se consideră că omul va trăi
mult în cazul în care coronița rămânea pe casă sau, dimpotrivă că va muri
repede, atunci când coronița alunecă spre marginea acoperișului sau cădea de pe
acoperiș. Fetele strâng flori de Sânziene pentru a le pune sub pernă, în
noaptea premergătoare sarbatoarii, în credința că își vor visa ursitul. În
unele zone fetele își fac coronițe din Sânziene pe care le lasă peste noapte în
grădini sau în locuri curate. Dacă dimineața găseau coronițele pline de rouă,
era semn sigur de măritiș în vara care începea. Florile culese în ziua de
Sânziene prinse în coronițe sau legate în formă de cruce sunt duse la biserică
pentru a fi sfințite și sunt păstrate, apoi, pentru diverse practici magice.
Pentru a fi sănătoși și avea spor în muncă,
în acest moment de început al secerișului, oamenii se încing peste șale cu
tulpini de cicoare. Pentru a fi plăcute feciorilor, fetele se spală pe cap, în
această zi cu fiertură de iarbă mare. Pentru a scăpa de boli, fetele și
nevestele se scaldă în ape curgătoare, iar pentru a se umple de fertilitate,
femeile trebuie să se tăvălească dezbrăcate în rouă, dimineața, înainte de
răsăritul Soarelui. Pentru alungarea spiritelor malefice se aprind focuri în
care se aruncau substanțe puternic mirositoare, se buciumă și se strigă jurul
focurilor.
Pentru
pomenirea morților se fac pomeni îmbelșugate se pun flori mirositoare pe
morminte. În ziua sărbătorii creștinești a nașterii Sfântului Ioan Botezătorul,
pe 24 iunie, după datină, se cinstesc Sânzienele, prin obiceiuri păstrate cu
sfințenie. Credințele populare și, mai cu seamă, superstițiile fac să pălească,
de cele mai multe ori, sărbătorile religioase. Și asta pentru că, încă din
vremuri precreștine, oamenii s-au obișnuit să respecte anumite momente din an,
considerându-le aducătoare de bine sau de pagube. Așa se face că, în apropierea
solstițiului de vară, se sărbătorește încă un obicei străvechi păgân. Este
vorba despre ziua – și în special noaptea – Sânzienelor, cunoscute în popor și
ca Drăgaice.
De
Sânziene, fetele își pun flori de sânziene în păr Despre acestea se spune că ar
fi niște fecioare foarte frumoase, care apar noaptea pe câmpuri, cântând și
dansând, simboluri ale fertilității. Dacă sunt respectate cum se cuvine, ajută
lanurile să dea rod bogat, femeile să nască doar copii sănătoși, apără de toate
relele. Dacă nu, atunci se răzbună și aduc numai pagube și necazuri. Cine
trebăluiește în gospodărie în această zi poate muri înecat sau trăsnit. Se
spune că fetele care vor să fie mai atrăgătoare și mai drăgăstoase trebuie
să-și pună flori de sânziene în păr sau în sân și să se spele pe cap cu
fiertură de iarbă mare, pentru a le plăcea feciorii. Care se rostogolește prin
iarba înrourată va fi frumoasă și iubită, va avea copii frumoşi şi sănătoşi.
Iar pentru a avea parte de sănătate, femeile se scaldă în ape curgătoare, iar
bărbații se încing la brâu cu tulpini de cicoare.
Este momentul în care se culeg plante de
leac, căci acum au puteri magice. Verbina culeasă de Sânziene aduce recolte
bogate, alină durerile de picioare, dacă e pusă în încălțări, precum şi durerea
de cap. Din spice de grâu, pelin, verbină, busuioc, sunătoare, ferigă, soc,
cicoare, salcie şi flori de sânziene, fetele împletesc cununi, în formă de
cerc. Acestea apără oamenii, animalele şi recoltele de forţele rele, de
inundaţii, furtuni ori grindină, dacă sunt agăţate la uşi, la ferestre, la
stâlpii porţilor şi pe crucile mormintelor. Sărbătoarea Nașterii Sfântului Ioan
Botezătorul are un temei biblic, pentru că evenimentul amintit este consemnat
de Sfântul Evanghelist Luca cu amănunte în Evanghelia Să. Nașterea aceasta a
avut loc cu șase luni înainte de cea a Domnului lisus Hristos. Sărbătoarea
apare atestată documentar în secolele IV-V, când se fixează definitiv și data
Crăciunului.
La miezul nopții de Sânziene, în credința
populară se deschid Cerurile Noaptea de Sânziene este una încărcată de
semnificații și are conotații magice. Sărbătoarea de Sânziene are loc, ca în
fiecare an, pe data de 24 iunie. De asemenea, la miezul nopții de Sânziene, în
credința populară se spune că se deschid Cerurile. Despre Sânziene se știe că
sunt zece tinere zeiţe, ce formează alaiul nupţial al zeiţei Sânziana (după
numele din Transilvania, Banat, Oltenia, Maramureş sau Bucovina) sau Drăgaica
(aşa cum e cunoscută în Muntenia, Dobrogea, sudul şi centrul Moldovei).
Dansul lor ritualic e legat de simbolismul
Soarelui şi marchează caracterul special al zilei celei mai lungi din an,
invitaţie la bucurie. Nerespectându-i-se ziua, Sânziana (identificată cu Junona
sau Diana, la romani, ori cu Hera sau Artemis, la greci), protectoare a
fecundităţii şi prezenţă binefăcătoare altminteri, se răzbună, prin vârtejuri,
grindină, vijelie, flori văduvite de miros, plante fără leac – aflăm din
„Comoara satelor” de Ion Ghinoiu. Aparent paradoxal, deşi fiinţe diurne,
Sânzienele îşi încing hora-ritual noaptea, înaintea zilei de 24 iunie.
E Noaptea de Sânziene, noaptea când, tot
conform credinţei populare, „se deschid Cerurile” (temă exploatată în
literatura fantastică de la noi de Mircea Eliade). Sânziene – Drăgaica. ”Nu
întâmplător, ci confirmând geniul creştinismului românesc, stratul ideilor şi
credinţelor religioase precreştine se lasă, cuminte, absorbit de Litera, dar
mai ales de Duhul religiei ce ne e sinonimă cu fiinţa ca neam. E minunat să
reflectăm asupra înţelepciunii populare ce a făcut posibilă suprapunerea
simbolismului „deschiderii Cerurilor” cu semnificaţia sărbătorii Naşterii lui
Ioan Botezătorul”. Pentru că de botezul ce I-l administrează Ioan Domnului se
leagă deschiderea Cerurilor cea după Scripturi, aşa cum citim la Matei 3:16
(„Iar botezându-Se Iisus, când ieşea din apă, îndată cerurile s-au deschis şi
Duhul lui Dumnezeu S-a văzut pogorându-Se ca un porumbel şi venind peste El”)
şi la Luca 3: 21 („Şi după ce s-a botezat tot poporul, botezându-Se şi Iisus şi
rugându-Se, s-a deschis cerul”).
Deschiderea Cerurilor nu e consemnată de
Evanghelişti doar ca eveniment, ci şi ca promisiune făcută de Hristos
oamenilor, în dialogul cu Natanael, cel care se întreba dacă „din Nazaret poate
fi ceva bun”. Căci îi spune Hristos aceluia: „De acum veţi vedea cerul
deschizându-se şi îngerii lui Dumnezeu suindu-se şi coborându-se peste Fiul
Omului” (Ioan 1: 51). Trimiterea la Scara lui Iacov este evidentă. Pentru
intelectualul contemporan, prea puţin angajat, mai degrabă sceptic, sintagma în
discuţie rămâne o expresie livrescă, plină de încărcătură poetică, dar prea
puţin poietică, fiindcă opacă altor niveluri decât cel estetic sau cel pur
gnoseologic. Sufletul căutând Sacrul se consolează cu ideea că Acesta nu ar fi
de găsit decât la ocurenţa unei „rupturi de nivel” (în termenii aceluiaşi
Mircea Eliade), o astfel de împrejurare fiind o „deschidere a Cerurilor””,
scrie ziarullumina.ro.
Sărbătoarea de Sânziene – Ce înseamnă deschiderea Cerurilor, în religia ortodoxă Sânziene – Drăgaica.
Sărbătoarea de Sânziene – Ce înseamnă deschiderea Cerurilor, în religia ortodoxă Sânziene – Drăgaica.
Reţinem de la Evanghelişti că o consecinţă a
deschiderii Cerurilor e coborârea Duhului Sfânt (în chip de porumbel). Tot în
Noul Testament, citim despre vedenia Apostolului Petru – din cer se coboară o
pânză (Fapte 10:11), iar Sfântului Petru i se spune: „Cele ce Dumnezeu a curăţit,
tu să nu numeşti spurcate” (cu referire la „dobitoace, târâtoare, păsări” –
Fapte 10:15). Iată că pedagogia divină leagă miracolul deschiderii Cerurilor de
cel al prezenţei Duhului Sfânt şi de cel al vederii clare, care pe cele curate
le vede curate. Căci oare ce sunt cele curăţite de Dumnezeu, dacă nu creaţia
însăşi? Şi cum să înţelegem altfel fragmentul citat, decât ca îndemn la a ne
asuma firea curăţită şi a o păstra la înălţimea Harului ce-i e menire?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.