Primele trei zile ale Săptămânii Patimilor
(sau Săptămânii Mari) ne amintesc de ultimele porunci/sfaturi/îndrumări lăsate
de Hristos ucenicilor Săi. Acestea sunt învățăturile amintite în slujba
Ceasurilor (ținute după rânduiala din Postul Mare), urmate de Obedniță și de
Vecernia unită cu Liturghia Darurilor mai înainte sfințite (zisă a sfântului
Grigorie Dialogul, papa Romei).
Slujba Utreniei (numită denie) săvârșită în
serile Duminicii Floriilor și a zilelor de luni și marți din Săptămâna
Patimilor sunt grupate în jurul temei Mirelui, inspirate din Pilda celor zece
fecioare (Matei 24, 1-13) care cheamă la pregătirea pentru A Doua Venire a lui
Hristos, căci "în mijlocul nopții vine furul".
Stihiri la utrenie
(stihologia)
"Iată Mirele vine în miezul nopții și
fericită este sluga pe care o va afla priveghind; iară nevrednic este iarăși pe
carele [îl] va afla lenevindu-se. Vezi dar, suflete al meu, cu somnul să nu te
îngreuiezi, ca să nu te dai morții, și afară de împărăție să te încui. Ci te
deșteaptă strigând: Sfânt, Sfânt, Sfânt ești Dumnezeule; pentru rugăciunile
Născătoarei de Dumnezeu, miluiește-ne pe noi."
"Cinstitele patimi au răsărit lumii în
această zi, ca niște lumini de mântuire, că Hristos merge să pătimească din
bunătatea Sa. Cel ce cuprinde toate cu palma, primește a Se răstigni pe lemn,
ca să mântuiască pe om."
"Judecătorule cel nevăzut, cum Te-ai
văzut cu trup și mergi să Te ucizi de oameni fără de lege, judecând judecata
noastră cu patima Ta! Pentru acesta, laudă, mărire și slavă înălțând stăpânirii
Tale, Cuvinte, cu un glas le aducem Ţie."
"Ziua aceasta luminat aduce începuturile
patimilor Domnului; veniți dar, iubitorilor de prăznuire, să-L întâmpinăm cu
cântări. Că Ziditorul merge să ia răstignire, întrebări și bătăi, judecându-Se
de Pilat. Şi încă lovindu-Se de la rob cu palma peste cap; toate va să le
rabde, ca să mântuiască pe om. Pentru aceasta strigăm: Iubitorule de oameni,
Hristoase Dumnezeule, dăruiește iertare de greșale celor ce se închină cu
credință preacuratelor Tale patimi."
Evanghelia:
Matei 21, 18-46
Hristos Mirele
18.
Dimineața, a doua zi, pe când se
întorcea în cetate, a flămânzit;
19.
Şi văzând un smochin lângă cale, S-a dus
la el, dar n-a găsit nimic în el decât numai frunze, și a zis lui: De acum
înainte să nu mai fie rod din tine în veac! Şi smochinul s-a uscat îndată.
20.
Văzând aceasta, ucenicii s-au minunat,
zicând: Cum s-a uscat smochinul îndată?
21.
Iar Iisus, răspunzând, le-a zis:
Adevărat grăiesc vouă: Dacă veți avea credință și nu vă veți îndoi, veți face
nu numai ce s-a făcut cu smochinul, ci și muntelui acestuia de veți zice:
Ridică-te și aruncă-te în mare, va fi așa.
22.
Şi toate câte veți cere, rugându-vă cu
credință, veți primi.
23.
Iar după ce a intrat în templu, s-au
apropiat de El, pe când învăța, arhiereii și bătrânii poporului și au zis: Cu
ce putere faci acestea? Şi cine Ţi-a dat puterea aceasta?
24.
Răspunzând, Iisus le-a zis: Vă voi
întreba și Eu pe voi un cuvânt, pe care, de Mi-l veți spune, și Eu vă voi spune
vouă cu ce putere fac acestea:
25.
Botezul lui Ioan de unde a fost? Din cer
sau de la oameni? Iar ei cugetau întru sine, zicând: De vom zice: Din cer, ne
va spune: De ce, dar, n-ați crezut lui?
26.
Iar de vom zice: De la oameni, ne temem
de popor, fiindcă toți îl socotesc pe Ioan de prooroc.
27.
Şi răspunzând ei lui Iisus, au zis: Nu
știm. Zis-a lor și El: Nici Eu nu vă spun cu ce putere fac acestea.
28.
Dar ce vi se pare? Un om avea doi fii.
Şi, ducându-se la cel dintâi, i-a zis: Fiule, du-te astăzi și lucrează în via
mea.
29.
Iar el, răspunzând, a zis: Mă duc,
Doamne, și nu s-a dus.
30.
Mergând la al doilea, i-a zis tot așa;
acesta, răspunzând, a zis: Nu vreau, apoi căindu-se, s-a dus.
31.
Care dintr-aceștia doi a făcut voia
Tatălui? Zis-au Lui: Cel de-al doilea. Zis-a lor Iisus: Adevărat grăiesc vouă
că vameșii și desfrânatele merg înaintea voastră în împărăția lui Dumnezeu.
32.
Căci a venit Ioan la voi în calea
dreptății și n-ați crezut în el, ci vameșii și desfrânatele au crezut, iar voi
ați văzut și nu v-ați căit nici după aceea, ca să credeți în el.
33.
Ascultați altă pildă: Era un om oarecare
stăpân al casei sale, care a sădit vie. A împrejmuit-o cu gard, a săpat în ea
teasc, a clădit un turn și a dat-o lucrătorilor, iar el s-a dus departe.
34.
Când a sosit timpul roadelor, a trimis
pe slugile sale la lucrători, ca să-i ia roadele.
35
Dar lucrătorii, punând mâna pe slugi, pe una au bătut-o, pe alta au omorât-o,
iar pe alta au ucis-o cu pietre.
36.
Din nou a trimis alte slugi, mai multe
decât cele dintâi, și au făcut cu ele tot așa.
37
La urmă, a trimis la ei pe fiul său zicând: Se vor rușina de fiul meu.
38.
Iar lucrătorii viei, văzând pe fiul, au
zis între ei: Acesta este moștenitorul; veniți să-l omorâm și să avem noi
moștenirea lui.
39.
Şi, punând mâna pe el, l-au scos afară
din vie și l-au ucis.
40.
Deci, când va veni stăpânul viei, ce va
face acelor lucrători?
41.
I-au răspuns: Pe acești răi, cu rău îi
va pierde, iar via o va da altor lucrători, care vor da roadele la timpul lor.
42.
Zis-a lor Iisus: Au n-ați citit
niciodată în Scripturi: "Piatra pe care au nesocotit-o ziditorii, aceasta
a ajuns să fie în capul unghiului. De la Domnul a fost aceasta și este lucru
minunat în ochii noștri"?
43.
De aceea vă spun că împărăția lui
Dumnezeu se va lua de la voi și se va da neamului care va face roadele ei.
44.
Cine va cădea pe piatra aceasta se va
sfărâma, iar pe cine va cădea îl va strivi.
45.
Iar arhiereii și fariseii, ascultând
pildele Lui, au înțeles că despre ei vorbește.
46.
Şi căutând să-L prindă, s-au temut de
popor pentru că Îl socotea prooroc.
Condac
"Iacov plângea pentru lipsirea lui
Iosif, și viteazul ședea în căruță, ca un împărat cinstindu-se; că
desmierdărilor egiptencei atuncea nefăcându-se rob, s-a preaslăvit de la Cel ce
vede inimile oamenilor și trimite cunună nestricăcioasă."
Icos
"Peste tânguire să mai adăugăm acum
tânguire și să vărsăm lacrimi, plângând împreună cu Iacov pe Iosif, pururea
slăvitul și curatul, pe cel ce s-a robit cu trupul, iar sufletul și l-a păstrat
nerobit; și a domnit peste tot Egiptul. Că Dumnezeu dă slugilor Sale cunună
nestricăcioasă."
Sinaxar
În sfânta și marea Luni facem pomenire de
fericitul Iosif cel preafrumos și de smochinul care s-a uscat din cuvântul
Domnului.
Tâlcuire
de la părintele Teofil Părăian
Luni, în Săptămâna Sfintelor Pătimiri
ale Domnului nostru Iisus Hristos, Biserica ne aduce aminte de fericitul Iosif
cel frumos, cel frumos la trup și la suflet. Este vorba de Patriarhul Iosif,
care ne impresionează pe toți prin dorința lui de a-I sluji lui Dumnezeu
împlinind poruncile, prin dorința lui de a fi curat înaintea lui Dumnezeu, prin
faptul că a fost bun și binevoitor cu frații săi care l-au vândut în Egipt.
El
este o preînchipuire a Domnului nostru Iisus Hristos, cel vândut de Iuda, unul
dintre ucenicii săi, este o preînchipuire a Domnului Hristos, care a ținut să
împlinească întru toate voia Părintelui Ceresc și să ne fie nouă pildă de
urmat. Fericitul Iosif este omul vrednic de pomenire pentru toate câte s-au
întâmplat cu el. A fost iubit de părinții lui, a fost iubit de Patriarhul
Iacov. Frații lui l-au vândut în Egipt.
A
ajuns în Egipt și așezarea sufletului său a fost probată într-o ispită peste
care a trecut. A ajuns în închisoare învinuit fiind de păcate, el, care a ținut
să rămână fără de păcat, apoi ca tâlcuitor al viselor lui Faraon, mai-marele
Egiptului, însă a fost găsit drept înțelept și bun de a conduce Egiptul și a
salvat de la moarte prin înfometare pe concetățenii săi și pe conaționalii săi,
pe care după aceea i-a adus în Egipt. De aceea Sfânta noastră Biserică îl
pomenește cu cinstire ca un preînchipuitor al Mântuitorului.
Tot în această zi de Luni binecuvântată,
pomenim și o minune pe care a făcut-o Domnul Hristos, o minune spre
înțelepțirea credincioșilor, pentru că negăsind smochine într-un smochin
neroditor, l-a blestemat să se usuce și s-a uscat, iar Sfânta noastră Biserică
pomenind această întâmplare, are în vedere o explicație pentru cei credincioși,
atrăgându-le atenția că suntem toți chemați spre rodire și că Domnul Hristos
așteaptă ceva de la noi, și noi suntem datori să-i oferim Mântuitorului
virtuțile noastre în loc de alte roade.
Smochinul cel blestemat de Mântuitorul este un
fel de pildă pentru noi, ca să știm că Domnul Hristos răsplătește nu numai
binele pe care-l fac oamenii, ci răsplătește și pedepsește și îndărătniciile
lor, și neangajările lor spre bine. Se spune în Sinaxarul de la slujba de Luni,
din Săptămâna Patimilor că Domnul Hristos nu și-a arătat niciodată puterea
pedepsitoare asupra oamenilor - să înțelegem în vremea propovăduirii Sale - dar
și-a arătat-o asupra unui smochin, ca să se înțeleagă din aceasta că El are și
putere pedepsitoare, iar credincioșii să se silească să fie, nu sub blestem, ci
sub binecuvântarea Mântuitorului nostru Iisus Hristos, cum reiese și dintr-o
alcătuire din Postul Sfintelor Paști, în care vorbim fiecare dintre noi cu
propriul nostru suflet și ne îndemnăm pe noi înșine să nu dormităm, ci să ne
trezim și să lucrăm pentru slava lui Dumnezeu și pentru binele nostru vremelnic
și veșnic.
Svetilna
/ luminânda
"Cămara Ta, Mântuitorul meu, o văd
împodobită, și îmbrăcăminte nu am, ca să intru într-însa. Luminează-mi haina sufletului
meu, dătătorule de lumină, și mă mântuiește."
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.